1- دنشگاه علوم پزشکی قم 2- دنشگاه علوم پزشکی قم ، mahsa.nmsprg@gmail.com 3- علوم پزشکی قم
چکیده: (32 مشاهده)
زمینه: اهمیت توجه به مهارت های ارتباطی و متغیرهای تاثیرگذار برآن نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر مهارت های ارتباطی هوش هیجانی و خودکارآمدی می باشد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش هیجانی و خودکارآمدی با مهارتهای ارتباطی دانشجویان پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی دانشجویان پیراپزشکی انجام شد. تعداد 275 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم که بصورت تصادفی انتخاب شده بودنددر این مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری داده از فرم ثبت اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه پرسشنامه هوش هیجانی و مقیاس باورهای خودکارامدی و مقیاس صلاحیت ارتباطی خود ادراک شده استفاده شد. تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل داده استفاده شد. یافتهها: بطور کلی 5/49% از دانشجویان میزان مهارت ارتباطی خود را در سطح متوسط و 1/26% نیز در سطح بالا ارزیابی کرده بودند. مدل چند متغیره تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که خودکارآمدی (17/1-03/1:CI 95%، 10/1:OR) و بعد توانایی استفاده از هیجانات (36/1-08/1:CI 95%، 17/1:OR) با مهارتهای ارتباطی دانشجویان ارتباط دارند. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد مهارت های ارتباطی با هوش هیجانی و خودکارآمدی ارتباط دارد و در این مطالعه افراد با هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی بالاتر ، مهارت های بیشتر و موثرتری در برقراری ارتباط با دیگران داشتند.
sharififard F, asayesh H, haji mohammad hoseini M, erfanifar M, sharififard H, hoseinpour A. the correlation between emotional intelligence and self-efficacy with communication skills of a group of medical students. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :109-118 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2930-fa.html
شریفی فرد فاطمه، آسایش حمید، حاجی محمدحسینی مهسا، عرفانی فر محمد، شریفی فرد حسین، حسین پور اعظم. همبستگی هوش هیجانی و خودکارآمدی با مهارتهای ارتباطی گروهی از دانشجویان پیراپزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :109-118