[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 118-109 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی هوش هیجانی و خودکارآمدی با مهارت‌های ارتباطی گروهی از دانشجویان پیراپزشکی
فاطمه شریفی فرد1 ، حمید آسایش1 ، مهسا حاجی محمدحسینی2 ، محمد عرفانی فر1 ، حسین شریفی فرد1 ، اعظم حسین پور3
1- دنشگاه علوم پزشکی قم
2- دنشگاه علوم پزشکی قم ، mahsa.nmsprg@gmail.com
3- علوم پزشکی قم
چکیده:   (32 مشاهده)
زمینه: اهمیت توجه به مهارت های ارتباطی و متغیرهای تاثیرگذار برآن نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر مهارت های ارتباطی هوش هیجانی و خودکارآمدی می باشد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش هیجانی و خودکارآمدی با مهارت­های ارتباطی دانشجویان پیراپزشکی،  دانشگاه علوم پزشکی قم بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی دانشجویان پیراپزشکی انجام شد. تعداد 275 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم که بصورت تصادفی انتخاب شده بودنددر این مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری داده از فرم ثبت اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه پرسشنامه هوش هیجانی و مقیاس باورهای خودکارامدی و مقیاس صلاحیت ارتباطی خود ادراک شده استفاده شد. تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل داده استفاده شد.
یافته­ها: بطور کلی 5/49% از دانشجویان میزان مهارت ارتباطی خود را در سطح متوسط و 1/26% نیز در سطح بالا ارزیابی کرده بودند. مدل چند متغیره تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که خودکارآمدی (17/1-03/1:CI 95%، 10/1:OR) و بعد توانایی استفاده از هیجانات (36/1-08/1:CI 95%، 17/1:OR) با مهارت­های ارتباطی دانشجویان ارتباط دارند.
نتیجه­گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد مهارت های ارتباطی با هوش هیجانی و خودکارآمدی ارتباط دارد و در این مطالعه افراد با هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی بالاتر ، مهارت های بیشتر و موثرتری در برقراری ارتباط با دیگران داشتند.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خودکارآمدی، مهارت­های ارتباطی، دانشجو، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 779 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1401/7/27 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharififard F, asayesh H, haji mohammad hoseini M, erfanifar M, sharififard H, hoseinpour A. the correlation between emotional intelligence and self-efficacy with communication skills of a group of medical students. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :109-118
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2930-fa.html

شریفی فرد فاطمه، آسایش حمید، حاجی محمدحسینی مهسا، عرفانی فر محمد، شریفی فرد حسین، حسین پور اعظم. همبستگی هوش هیجانی و خودکارآمدی با مهارت‌های ارتباطی گروهی از دانشجویان پیراپزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :109-118

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2930-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714