[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 38-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه تاب‌آوری تحصیلی با درگیری‌تحصیلی با میانجی خودکارآمدی‌تحصیلی(مطالعه موردی:‌دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران)
مریم قاسمی گودرزی1 ، مریم تقوایی یزدی1 ، شعبان حیدری*2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ساری
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ساری ، shaban.haydari17@yahoo.com
چکیده:   (12 مشاهده)
مقدمه: تاب ‏آوری ‏تحصیلی به معنای دستیابی دانشجویان به نتایج آموزشی خوب با وجود شرایط نامساعد و چالش‏ها از طریق تغییر رفتارهای موجود یا ایجاد رفتارهای جدید می‏باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تاب ‏آوری ‏تحصیلی و درگیری‏ تحصیلی با میانجی‏گری‏خود ‏کار‏آمدی تحصیلی انجام شده ‏است.
روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، جامعه ‏آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم و فنون‏ مازندران، 2600 نفر، که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای(بر اساس مقطع)، 335 نفر انتخاب شدندابزار مورد استفاده، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو، تاب‏ آوری ‏تحصیلی ساموئلز و مقیاس خود کارآمدی‏ تحصیلی اون و فرامن بوده‏ است .برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از آزمون­های کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون،T-value ، سوبل، ضریب مسیر، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم­افزارهای SPSS21 و Samartpls3 استفاده شده ‏است.
یافته‌ها: ­نتایج همبستگی پیرسون نشانداد که بین تاب­ آوریتحصیلی و خودکارآمدی‏ تحصیلی با درگیری‏ تحصیلی، همچنین بین تاب ­آوری تحصیلی و خود کارآمدی‏ تحصیلی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. نتیجه تحلیل مسیر نیز نشانداد که خود کارآمدی‏ تحصیلی نقش واسطه­ای در ارتباط بین تاب ­آوری تحصیلی و درگیری‏ تحصیلی دانشجویان دارد.
نتیجه‌گیری: از یافته‏های این پژوهش می‏توان برای بهبود نظام­های آموزشی خصوصا نظام­های دانشگاهی و بهینه­سازی فرآیند یاددهی- یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان که تعیین‏کننده جنبه­های مهمی در زندگی آن‏ها از جمله موفقیت و ارتقای تحصیلی، کسب شغل و جایگاه اجتماعی مناسب و بهبود رضایت خاطر دانشجویان بهره جست.
واژگان کلیدی: تاب ‏آوری ‏تحصیلی، درگیری‏ تحصیلی، خود کارآمدی‏ تحصیلی، دانشجویان
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری‌ تحصیلی، درگیری‌ تحصیلی، خودکار‌آمدی ‌تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 679 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi godarzi M, Taqvaee Yazdi M, Heydari S. Examining the relationship between academic resilience and academic involvement with the mediation of academic self-efficacy (Case Study: students of Mazandaran University of Science and Technology). Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :28-38
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3191-fa.html

قاسمی گودرزی مریم، تقوایی یزدی مریم، حیدری شعبان. بررسی رابطه تاب‌آوری تحصیلی با درگیری‌تحصیلی با میانجی خودکارآمدی‌تحصیلی(مطالعه موردی:‌دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :28-38

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3191-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722