1- دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری ، shaban.haydari17@yahoo.com
چکیده: (12 مشاهده)
مقدمه:تابآوری تحصیلی به معنای دستیابی دانشجویان به نتایج آموزشی خوب با وجود شرایط نامساعد و چالشها از طریق تغییر رفتارهای موجود یا ایجاد رفتارهای جدید میباشد.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تابآوری تحصیلی و درگیری تحصیلی با میانجیگریخودکارآمدی تحصیلی انجام شدهاست. روشها:پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، جامعهآماری شامل کلیه دانشجویاندانشگاهعلوموفنونمازندران، 2600 نفر، که با روشنمونهگیریتصادفیطبقهای(بر اساس مقطع)، 335 نفرانتخابشدند .ابزارمورداستفاده، پرسشنامهدرگیریتحصیلیریو،تابآوری تحصیلی ساموئلزومقیاسخودکارآمدی تحصیلیاونو فرامنبوده است .برایتجزیهوتحلیلدادهها،از آزمونهایکولموگروفاسمیرنوف، همبستگی پیرسون،T-value ، سوبل،ضریب مسیر،مدلمعادلاتساختاریباکمکنرمافزارهای SPSS21 و Samartpls3 استفاده شده است. یافتهها:نتایجهمبستگیپیرسوننشاندادکهبینتابآوری تحصیلیو خودکارآمدی تحصیلیبادرگیری تحصیلی،همچنینبینتابآوری تحصیلیو خودکارآمدی تحصیلیدر سطح اطمینان 99 درصد رابطهمثبت و معنیداروجوددارد. نتیجهتحلیلمسیرنیزنشاندادکهخودکارآمدی تحصیلینقشواسطهایدرارتباط بینتابآوری تحصیلیودرگیری تحصیلیدانشجویاندارد. نتیجهگیری: از یافتههای این پژوهش میتوان برای بهبود نظامهای آموزشی خصوصا نظامهای دانشگاهی و بهینهسازی فرآیند یاددهی- یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان که تعیینکننده جنبههای مهمی در زندگی آنها از جمله موفقیت و ارتقای تحصیلی، کسب شغل و جایگاه اجتماعی مناسب و بهبود رضایت خاطر دانشجویان بهره جست. واژگان کلیدی:تابآوری تحصیلی، درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان
ghasemi godarzi M, Taqvaee Yazdi M, Heydari S. Examining the relationship between academic resilience and academic involvement with the mediation of academic self-efficacy (Case Study: students of Mazandaran University of Science and Technology). Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :28-38 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3191-fa.html
قاسمی گودرزی مریم، تقوایی یزدی مریم، حیدری شعبان. بررسی رابطه تابآوری تحصیلی با درگیریتحصیلی با میانجی خودکارآمدیتحصیلی(مطالعه موردی:دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :28-38