[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 126-118 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه توانمندی ایگو و فراشناخت در دانشجویان دختر و پسر
کورش پرویز1 ، حمیدرضا آقامحمدیان 2، بهرامعلی قنبری هاشم ابادی1 ، محمود دهقانی3
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، aghamohammadian@ferdowsi.um.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (11560 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین توانمندی‌های ایگو و فراشناخت در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد است.

روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است و در بین جامعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1394 انجام شد. نمونه این پژوهش 69 نفر از دانشجویان زن و مرد بود که به شیوه در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش دو پرسشنامه فراشناخت و قدرت ایگو است. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و روش‌های آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون استفاده‌شده است. دادهای این پژوهش با استفاده از SPSS 23 تحلیل‌شده است

یافته‌ها: بین قدرت ایگو و فراشناخت دانشجویان دانشگاه فردوسی رابطه مثبطت معنی‌داری وجود دارد (0/001=P). یعنی هرچه قدرت ایگو بیشتر باشد میزان فراشناخت نیز بیشتر است و بالعکس.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که با توجه به اینکه بین قدرت ایگو و فراشناخت رابطه مثبت قوی وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه توانمندهای ایگو گسترده‌تر از فراشناخت است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فراشناخت نیز می‌تواند یکی از توانمندی‌های ایگو باشد. با توجه به اینکه نقش مؤثر فراشناخت در پیشرفت تحصیلی، مورد قبول عموم محققین حوزه آموزش و یادگیری است می‌توان فرض کرد که توانمندی ایگو نیز در امر یادگیری و آموزش مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: ایگو، توانمندی ایگو، فراشناخت، جنسیت
متن کامل [PDF 627 kb]   (3853 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (12101 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1395/1/16 | پذیرش: 1395/3/4 | انتشار: 1395/6/9
فهرست منابع
1. Lavertue NE, Kumar VK, Pekala RJ. The effectiveness of a hypnotic ego-strengthening procedure for improving self-esteem and depression. Aust J Clin Exp Hypn 2002 May;30(1):1-23.
2. Beres D. Ego deviation and the concept of schizophrenia. psychoanalytic stud child 1956;2(6):164-235.
3. Stafrace SP, Evans BJ. Self-esteem, hypnosis, and ego-enhancement. Aust J Clin Exp Hypn 2004;32(1):1-35.
4. Koochaki-Ravandi M, Monirpour N, Arj A. The role of attachment styles, quality of object relations and ego strength in predicting irritable bowel syndrome. FEYZ 2015;19(3):231-41 [Persian] [Homepage]
5. Jamil L, Atef Vahid M, Dehghani M, Habibi M. The Mental Health Through Psychodynamic Perspective: The Relationship between the Ego Strength, The Defense Styles, and the Object Relations to Mental Health. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2015 Aug 15;21(2):144-54.
6. Leube D, Whitney C, Kircher T. The neural correlates of ego-disturbances (passivity phenomena) and formal thought disorder in schizophrenia. Eur arch psychiatry clin neurosci 2008 Nov 1;258(5):22-7. [PubMed]
7. Gold SN. Relations Between Level of Ego Development and Adjustment Pattern in Adolescents. J Personality Assess 1980 Dec 1;44(6):630-8.
8. Higgins ET. Self-discrepancy: a theory relating self and affect. Psychological rev 1987 Jul;94(3):319-40 [PubMed]
9. Davis SF, Bremer SA, Anderson BJ, Tramill JL. The interrelationships of ego strength, self-esteem, death anxiety, and gender in undergraduate college students. J gen psychol 1983 Jan 1;108(1):55-9. [PubMed]
10. Taber JI, Russo AM, Adkins BJ, McCormick RA. Ego strength and achievement motivation in pathological gamblers. J Gambl Behav 1986 Sep 1;2(2):69-80.
11. Flavell JH. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. Am psychol 1979 Oct;34(10):906. [Homepage]
12. Parviz K, Sharifi M. Relationship between cognitive and metacognitive strategies and educational success in urban and rural high school students. Educ Strategy Med Sci 2011 Apr 15;4(1):1-6.
13. Montague M. The effects of cognitive and metacognitive strategy instruction on the mathematical problem solving of middle school students with learning disabilities. J learn disabil 1992 Apr 1;25(4):230-48.
14. Kuhn D, Dean, Jr D. Metacognition: A bridge between cognitive psychology and educational practice. Theory pract 2004 Nov 1;43(4):268-73. [Homepage]
15. McLeod L. Young Children and Metacognition: Do We Know What They Know They Know? And If So, What Do We Do about It?. Aust J Early Child 1997;22(2):6-11.
16. Cross DR, Paris SG. Developmental and instructional analyses of children's metacognition and reading comprehension. J educ psychol 1988 Jun;80(2):131. [Homepage]
17. Paris SG, Winograd P. Promoting metacognition and motivation of exceptional children Remedial spec Educ 1990 Nov 1;11(6):7-15. [Homepage]
18. Schraw G, Moshman D. Metacognitive theories. Educ psychol rev 1995 Dec 1;7(4):351-71. [Homepage]
19. Schraw G, Crippen KJ, Hartley K. Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Res sci educ 2006 Mar 1;36(1-2):111-39. [Homepage]
20. Sadeghi Z., Mohtashami R. Role of Meta-cognition in learning process. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :143-148 [persian] [Homepage]
21. Wells A, Matthews G. Modelling cognition in emotional disorder: The S-REF model. Behav res ther 1996 Dec 31;34(11):881-8.
22. Wells A. The attention training technique: Theory, effects, and a metacognitive hypothesis on auditory hallucinations. Cognit Behav Pract 2007 May 31;14(2):134-8.
23. Papageorgiou C, Wells A. An empirical test of a clinical metacognitive model of rumination and depression. Cognit ther res 2003 Jun 1;27(3):261-73.
24. Cartwright-Hatton S, Wells A. Beliefs about worry and intrusions: The Meta-Cognitions Questionnaire and its correlates. J anxiety disord 1997 Jun 30;11(3):279-96.
25. Parviz K., Salehi Fadardi J. Comparing the Metacognitive Process of Students with- and without Social Phobia. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :405-410 [Persian]
26. Wells A, Carter K. Further tests of a cognitive model of generalized anxiety disorder: Metacognitions and worry in GAD, panic disorder, social phobia, depression, and nonpatients. Behav ther 2002 Feb 28;32(1):85-102.
27. Bouman TK, Meijer KJ. A preliminary study of worry and metacognitions in hypochondriasis. Clin Psychol Psychother 1999 May 1;6(2):96-101.
28. Wells A, Papageorgiou C. Relationships between worry, obsessive–compulsive symptoms and meta-cognitive beliefs. Behav res ther 1998 Sep 1;36(9):899-913. [PubMed]
29. Hermans D, Engelen U, Grouwels L, Joos E, Lemmens J, Pieters G. Cognitive confidence in obsessive-compulsive disorder: distrusting perception, attention and memory. Behav Res Ther 2008 Jan 31;46(1):98-113. [PubMed]
30. Moritz S, Peters MJ, Larøi F, Lincoln TM. Metacognitive beliefs in obsessive-compulsive patients: a comparison with healthy and schizophrenia participants. Cognit neuropsychiatry 2010 Nov 1;15(6):531-48.
31. Salehi S, mousavi A, Sarichloo M, Ghafelebashi H. Examined Metacognition Believes and Personality Characteristics of Obsessive-Compulsive Patients. J Sabzevar Univ Med Sci 2016 May and June; 23(1): 21-30 [Persian]
32. Holeva V, Tarrier N, Wells A. Prevalence and predictors of acute stress disorder and PTSD following road traffic accidents: Thought control strategies and social support. Behav Ther 2002 Feb 28;32(1):65-83.
33. Roussis P, Wells A. Post-traumatic stress symptoms: Tests of relationships with thought control strategies and beliefs as predicted by the metacognitive model. Personal Individ Differ 2006 Jan 31;40(1):111-22.
34. Spada MM, Nikčević AV, Moneta GB, Wells A. Metacognition, perceived stress, and negative emotion. Personal Individ Differ 2008 Apr 30;44(5):1172-81. [Homepage]
35. de Acedo Lizarraga ML, de Acedo Baquedano MT. How creative potential is related to metacognition. Eur J Educ Psychol 2015 Oct 29;6(2).
36. Javadi M, Keyvanara M, Yaghoubi M, Hassanzadeh A, Ebadi Z. The relationship between metacognitive awareness of reading strategies and academic achievement in students of Medical Sciences University of Isfahan. Iran J Med Educ 2010;10(3):246-54 [Persian]
37. Ababaf Z. Compare cognitive and metacognitive strategies of high school students. J Edu Innov 2008;7(25):119-50[Persian]
38. Aboulghasemi A, Kyamrsy A. The relationship between metacognition and cognitive disorders in the elderly. Adv Cogn Sci 2009;11(1):8-15[Persian]
39. Delavar A. The research method in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh pub; 2001[Persian]
40. Markstrom CA, Sabino VM, Turner BJ, Berman RC. The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. J youth adolesc 1997 Dec 1;26(6):705-32.
41. Otero J, Campanario JM, Hopkins KD. The relationship between academic achievement and metacognitive comprehension monitoring ability of Spanish secondary school students. Educ Psychol Meas 1992 Jun 1;52(2):419-30.
42. Freud S. The unconscious. J Nervou Mental Disease 1922 Sep 1;56(3):291-4.
43. Parirokh D. Piaget in conflict with psychoanalysis. J psychol 1997;1(2):122-44[Persian]
44. Venman MVJ, Spaans MA. Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. Lear Indiv Diff 2005;15(2):159-76.
45. Williams WM, Blythe T, White N, Gandner H, Sternberg RJ. Practical intelligence for school: Developing meta-cognitive sources of achievement in adolescence. Develo Revi 2002;22(2):162-210.
46. Parviz K. An Analyzing of Cognitive and Metacognitive Strategies in Learners: Interactive Effect of Learning Environments as Physical Environment and Location as Social Environment. Int J Learn 2012 Dec 15;18(12).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parviz K, Aghamouhamadian Sharbaf H, Ghanbarihashemabadi B, Dehghani M. The relationship between ego strength and metacognition among male and female students. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (2) :118-126
URL: http://edcbmj.ir/article-1-968-fa.html

پرویز کورش، آقامحمدیان حمیدرضا، قنبری هاشم ابادی بهرامعلی، دهقانی محمود. رابطه توانمندی ایگو و فراشناخت در دانشجویان دختر و پسر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :118-126

URL: http://edcbmj.ir/article-1-968-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660