1- دانشگاه آزاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. 2- دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، rahmani@khuisf.ac.ir
چکیده: (3685 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات آموزش بالینی رزیدنتهای پزشکی درمانگاه مرکز پزشکی الزهرای اصفهان انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی استفاده گردید. جامعهی آماری شامل رزیدنتهای پزشکی بیمارستان الزهرای اصفهان بودند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساخته در دو بخش سوالات جمعیتشناختی و سوالات مربوط به اهداف پژوهش بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان حوزه های برنامهریزی آموزشی تایید شده و ضریب پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/94 به دست آمد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین نمرات مربوط به وجود مشکلات مربوط به استاد 2/76 به دست آمد که در مقایسه با میانگین 3 کمتر از متوسط است. میانگین نمرات مربوط به متغیر محیط و امکانات به ترتیب3/23 و 3/63 است که در مقایسه با میانگین 3 بیشتر از متوسط می باشد. نتیجه گیری: بنابراین از دیدگاه رزیدنتها مشکلات مربوط به امکانات بیمارستان، بیشتر از مشکلات مربوط به استاد بود و لازم است در این خصوص تدابیر لازم توسط معاونت محترم پشتیبانی و آموزشی مرکز اندیشیده شود.
kazemi M M, rahmani J. Clinical teaching and its shortcomings from the viewpoint of medical residents
(Case study of Alzahra Isfahan Medical Education Center). Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (4) :53-60 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1605-fa.html
کاظمی محمد مهدی، رحمانی جهانبخش. آموزش بالینی و کاستی های آن از دیدگاه رزیدنتهای پزشکی( مطالعه موردی مرکز آموزشی درمانی الزهرای اصفهان). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :53-60