1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (4501 مشاهده)
مقدمه:هدف پژوهش حاضر، تحلیل کانونی رابطه خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی دانشجویان علوم پزشکی است. روش کار:در این مطالعه توصیفی همبستگی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 350 نفر (181 مرد و 169 زن) به روش نمونهگیری چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای خوددلسوزی نف (Neff) و خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (Grant et al) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از افزونه CANCORR نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافتهها:یافتههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ابعاد خوددلسوزی رابطه معناداری با بالا رفتن خودآگاهی هیجانی دارند. تحلیل کانونی مجموعه معناداری بین خودلسوزی و خودآگاهی هیجانی را نشان داد. در این مجموعه مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، مشترکات انسانی، انزوا، بههوشمندی و همانندسازی فزاینده رابطه مثبت و معناداری با بازشناسی، شناسایی، تبدیلسازی، محیطگرایی و حل مسأله داشتند. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر چه میزان مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، مشترکات انسانی، انزوا، بههوشمندی و همانندسازی فزاینده دانشجویان بالا باشد، به همان نسبت میزان خودآگاهی هیجانی آنان یعنی بازشناسی، شناسایی، تبدیلسازی، محیطگرایی و حل مسأله آنان بالا خواهد بود.
mohammadi youzbashkandi F, Livarjani S, Hoseini Nasab D. The Canonical Analysis of Self-Compassion Relation with Emotional Self-Awareness among Students of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :121-128 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1924-fa.html
محمدی یوزباش کندی فاطمه، لیوارجانی شعله، حسینینسب داود. تحلیل کانونی رابطه خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی در میان دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :121-128