1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، farmahinifa@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (18806 مشاهده)
اهداف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی کیفیت تدریس اعضای هیات علمی براساس مولفههای مقیاس مایکورس (مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آمادهکردن مرور و تمرین، مهارتهای پرسشگری، استفاده از روشهای مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان راهبردهای حل مساله در کلاس) از دیدگاه دانشجویان بود. روشها: این پژوهش، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر ترم هفتم و هشتم کارشناسی پیوسته دانشگاه شاهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389 بود. 90 نفر از این دانشجویان بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه مقیاس مایکورس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار آماری SPSS 20 انجام شد. با توجه به دامنه نمرهگذاری گویهها (صفر تا 5) و محاسبه نمره کلی مولفهها برحسب این دامنهها، میانگین فرضی جامعه 5/2 در نظر گرفته شد. یافتهها: از دیدگاه دانشجویان، مولفههای میزان تحقق تکنیکهای مدیریت کلاس، میزان حفظ رفتار مناسب، میزان آمادهکردن مرور و تمرین، میزان نمایش مهارتهای پرسشگری و مولفه میزان برقراری جو مثبت در کلاس از سوی اعضای هیات علمی در حد متوسط، مولفههای میزان تمرکز و حفظ توجه و میزان بیان راهبردهای حل مساله در حد بالا و مولفه میزان استفاده از روشهای مختلف آموزش در حد پایین بود. نتیجهگیری: کیفیت تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد در بیشتر مولفههای مقیاس مایکورس (5 مولفه) از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط ارزیابی میشود.
Farmahini Farahani M, Ziaeiyan Alipour F. Faculty members’ teaching quality based on the Mycourse scale from the student’s viewpoint. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :157-161 URL: http://edcbmj.ir/article-1-263-fa.html
فرمهینی فراهانی محسن، ضیائیان علیپور فاطمه. کیفیت تدریس اعضای هیات علمی بر اساس مقیاس مایکورس از دیدگاه دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :157-161