[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 32-23 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دیدگاه دانشجویان رشته اتاق عمل در مورد شناخت شغلی و انگیزش حرفه‌ ای
فاطمه شهبازی1 ، محبوبه خباز مافی نژاد 2، حامد سارانی1 ، داریوش رستمی3 ، آزاده سیاری فرد4 ، لیلا رضایی شیرمرد5
1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، m-mafinejad@tums.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی زابل
4- دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده:   (55 مشاهده)
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش کلیدی شناخت شغلی و انگیزش حرفه‌­ای در کسب موفقیت­‌های شغلی و تحصیلی، بررسی دیدگاه دانشجویان اتاق عمل با توجه به ماهیت متفاوت رشته، اهمیت به سزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی اتاق عمل در مورد شناخت شغلی و انگیزش حرفه ای آنان انجام شد.
روش‌ بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی ۹۱ دانشجوی اتاق عمل دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و زابل در سال ۹۸-۱۳۹۹ به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها در این پژوهش دو پرسشنامه شناخت شغلی الدهام و هاکمن و پرسشنامه‌ی محقق ساخته انگیزش حرفه‌ای بود. داده‌ها از طریق آزمو­ن­های توصیفی و استباطی با نرم ­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمرات شناخت شغلی در هر دو گروه دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی اتاق عمل متفاوت بود. تفاوت نمره میانگین دیدگاه‌­های دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی در خصوص علاقمندی به رشته انتخابی اتاق عمل به ترتیب نمره کمی برابر با 28/5 و 02/4 بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار شد (۰۵/۰ P<). همچنین تفاوت میانگین دیدگاه دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی در خصوص لذت بردن از فعالیت در رشته اتاق عمل به ترتیب برابر با 58/5 و 90/3 بود که از نظر آماری معنادار شد (۰۵/۰ P<). 
نتیجه ­گیری: یافته­‌ها نشان داد دانشجویان جدیدالورود به دلیل متفاوت بودن دیدگاه‌شان نسبت به شناخت شغلی، انگیزش حرفه‌ای بالاتری نسبت به رشته اتاق عمل در بدو ورود به دانشگاه دارند.

 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: اتاق عمل، انگیزش، دانشجویان، شرح شغلی، شناخت .
متن کامل [PDF 595 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1399/9/14 | پذیرش: 1401/2/20 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabazi F, Khabaz Mafinejad M, Sarani H, Rostami D, Sayarifard A, Rezaie L. Comparing the views of operating room students about their job diagnostic and job motivation. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :23-32
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2761-fa.html

شهبازی فاطمه، خباز مافی نژاد محبوبه، سارانی حامد، رستمی داریوش، سیاری فرد آزاده، رضایی شیرمرد لیلا. مقایسه دیدگاه دانشجویان رشته اتاق عمل در مورد شناخت شغلی و انگیزش حرفه‌ ای. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :23-32

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2761-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660