1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، m-mafinejad@tums.ac.ir 3- دانشگاه علوم پزشکی زابل 4- دانشگاه علوم پزشکی تهران 5- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده: (55 مشاهده)
چکیده مقدمه: با توجه به نقش کلیدی شناخت شغلی و انگیزش حرفهای در کسب موفقیتهای شغلی و تحصیلی، بررسی دیدگاه دانشجویان اتاق عمل با توجه به ماهیت متفاوت رشته، اهمیت به سزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی اتاق عمل در مورد شناخت شغلی و انگیزش حرفه ای آنان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی ۹۱ دانشجوی اتاق عمل دانشگاههای علوم پزشکی زاهدان و زابل در سال ۹۸-۱۳۹۹ به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه شناخت شغلی الدهام و هاکمن و پرسشنامهی محقق ساخته انگیزش حرفهای بود. دادهها از طریق آزمونهای توصیفی و استباطی با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمرات شناخت شغلی در هر دو گروه دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی اتاق عمل متفاوت بود. تفاوت نمره میانگین دیدگاههای دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی در خصوص علاقمندی به رشته انتخابی اتاق عمل به ترتیب نمره کمی برابر با 28/5 و 02/4 بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار شد (۰۵/۰ P<). همچنین تفاوت میانگین دیدگاه دانشجویان جدیدالورود و سال بالایی در خصوص لذت بردن از فعالیت در رشته اتاق عمل به ترتیب برابر با 58/5 و 90/3 بود که از نظر آماری معنادار شد (۰۵/۰ P<). نتیجه گیری: یافتهها نشان داد دانشجویان جدیدالورود به دلیل متفاوت بودن دیدگاهشان نسبت به شناخت شغلی، انگیزش حرفهای بالاتری نسبت به رشته اتاق عمل در بدو ورود به دانشگاه دارند.
Shabazi F, Khabaz Mafinejad M, Sarani H, Rostami D, Sayarifard A, Rezaie L. Comparing the views of operating room students about their job diagnostic and job motivation. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :23-32 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2761-fa.html
شهبازی فاطمه، خباز مافی نژاد محبوبه، سارانی حامد، رستمی داریوش، سیاری فرد آزاده، رضایی شیرمرد لیلا. مقایسه دیدگاه دانشجویان رشته اتاق عمل در مورد شناخت شغلی و انگیزش حرفه ای. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :23-32